Isnin, 21 April 2014

KONGSI

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Alhamdulillah tsumma alhamdulillah .
Allah masih bagi aku peluang untuk bernafas , dan merasai nikmat kehidupan hari ni .

hari ini , dua puluh satu bulan empat dua ribu empat belas / isnin
bertemu cikgu cikgu dan ustazah ustazah .
berjumpa dengan junior .
berbicara sesuatu .
memenuhkan hasrat seorang sahabat , teman , kawan senyum dan air mata .

Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Simpang Lima
sekolah memang gila sporting .
sekolah memang gila tempat aku lepaskan nakal .
sekolah yang memang aku rasa : aku berkuasa kat sekolah ni !
sekolah yang memang aku buat ramai cikgu pening kepala !

hari ni : aku datang untuk kesekian kali
dan disambut dengan penuh penghormatan .
aku kaku, aku lesu , aku terpaku !
aku tak pernah rasa seperti ini , seolah olah menjadi orang penting .
dan menjadi tumpuan mata mata yang setia memerhati .

dan ,
baru aku tahu . setelah seorang yang aku sangat hormati . menitiskan air mata : gembira dan terharu .
aku keliru 'kenapa puan ini menangis'
baru aku faham selepas dia mengungkap kata syukur dan berbangga .
seorang anak didik yang dibawah jagaan dia selama lima tahun ini .
yang banyak memberi tekanan , memeningkan kepala , bebanan .
seorang anak gadis yang sedang meningkat remaja lima tahun dulu.
mencari identiti sendiri, seorang yang suka buat hal sendiri
sehingga digelar sebagai pemusnah generasi .
tapi ,
jujur aku ingin katakan . aku ttak pernah berbangga dengan hal ini .
hal yang pernah aku lewati , tanpa aku sedari .

lalu puan itu meneruskan bicara
bahawa dia tidak pernah sangka aku menjadi seprti ini . pada hari ini .
dia juga bersyukur : aku mula mengenali dunia ini , di tempat yang sangat diberkati .

aku rindu , aku ketawa , dan aku berkongsi semua isi hati aku kepada mereka .
yang belum menjejak kaki untuk menjadi dewasa .

ALLAHU~
permudahkan urusan dan murahkan rezeki mereka .
yang pernah mencurahkan bakti .
dan sangat aku hormati .
ALLAHUMMA AMEEN

TERIMA KASIH JUGA SAHABAT
anis syahirah dan harizah : kenangan kita bersama !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan