Rabu, 29 Januari 2014

PERLU KE ?

"maaf , ini mungkin menyinggung perasaan awak , 
saya tak berniat , tapi apa kata , beri saya masa dan ruang untuk fikir hal ni ? "
"Berapa lama ? "
"Tujuh tahun mungkin ?"
"baik aku carik lainn"

HUH ?
wahai Hawa , memang perlu menjual diri dan maruah awak tu semahal mahalnyaa .
tapi jangan laa , nak sama tarafkan ego awak dengan maruah awak tuu .
letak laa bawah sikit , mungkin separas jam tangan awak je .
cukup laa .

Hawa ,
cukuplah sekadar kita menjaga mata ,
cukuplah sekadar kita menutup aurat dengan sempurna ,
cukuplah sekadar kita menjga hati ,
cukuplah sekadar kita mencintai Allah dan Rasul-Nya melebihi segalanya .

tapi .
jangan lah kita sesekali menganggap kitalah paling sempurna ,
jangan menganggap , kita paling baik ,
jangan menganggap kita layak dapat pasangan yang diidamkan ,
dan jangan sesekali kita memandang kelemahan orang lain dan menghinanya walaupun dalam diam !

Hawa ,
tak salah kita nak 'jual mahal'
bersikap tegas dengan Adam .
tapi , ingatlah wahai Hawa , kita ni kaum yang sentiasa disayangi ,
kaum yang harus dilindungi .

untuk apa kata kita pertaruhkan sesuatu yang baik ?
tiada siapa tahu , mungkinkah ada hari esok untuk kita ?
kalau hari ni , kita dapat rezeki tuu . rezeki yang sangat sangat diidamkan .
kita akan tolak ?

"Ya ! saya akan tolak ! saya dah pertaruhkan untuk Tujuh tahun lagi , baru saya akan terima rezeki tuu !" 

akan ada lagi ke rezeki yang sama untuk tujuh tahun akan datang ?
 melainkan kita dah tahu , rezeki kita akan sampai waktu tuu !
Fikirlahh wahai Hawa ,

Islam tak pernah nak membebankan ,
Islam tak pernah nak suruh awak buat semua tuu .

SESUNGGUHNYA 3 PERKARA YANG KITA TIDAK PERNAH TAHU IALAH UMUR , REZEKI DAN JODOH . 


jaga hati , dear !

bersihkan hati :) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan