Isnin, 23 Disember 2013

PELANGI

aku nampak merah .
aku nampak jingga .
aku nampak kuning .
aku nampak hijau .
aku nampak biru . double biru .
aku nampak indigo .

cukup ! cukup tujuh warna .
sama seperti perasaan aku .

layan perasaan kejap ~

MERAH : aku nampak marah  , aku tampak marah , sifat yang buruk . mula menampakkan kepada yang umum . wahai hati , marah itu sifat siapa ? elakkan . kurangkan . ketepikan !
JINGGA : warna yang kelihatan lembut , lembut dalam tegas !
aku akui , aku terlalu berlembut dengan hati . sehingga menyebabkan perasaan yang tidak enak sedang bersuka ria bertandang . aku tidak mahu itu terjadi .
KUNING : banyak orang tak mahu dekat . padahal , ia warna yang ceria . warna yang terang . warna yang galak .
dan ia telah melambangkan aku ketika ini . yang sedang cuba senyum , walau dalam perit . sakit . pedih .
HIJAU : nyaman . tenang dan menenangkan . cuba berlagak tenang . cuba berlagak seolah tiada apa yang berlaku . memberi semangat kepada diri sendiri . memberi perangsang untuk hati .
BIRU oh DOUBLE BIRU : perlu ada dua plihan , antara suram dan terang . antara sedih dan gembira .
INDIGO : lembutnya warna . lembuatnya hati . rapuhnya perasaan . hampir . retak .

bercampur baur .
berantakan .
celaru .
serba tak kena .

ya Allah . tenangkan hati hati hambu Mu ini .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan